söndag 14 oktober 2012

Lax pa grönsaksbädd

Det första min sambo sa dâ han kom in i köket dâ jag höll pâ med den här fiskrätten var att det luktade som hemma hos min mamma i Finland. Det här fiskreceptet, inspirerat fran ett mabra recept är väldigt lättlagat och gott.




Fiskrecept för 2-4 pers.
4-6 laxfiléer
5-6 potatisar
3 tomater
1 stor lök
Gräslöksyoghurt
1 burk grekisk yoghurt
1 knippe gräslök
salt och citronpeppar

  1. Lägg ugnen pâ 225°c.
  2. Skär potatisen och löken i stora bitar. Lägg dem i en ugnsfast form, blanda med lite olivolja, salta och peppra och lägg in i ugnen i 30 min.
  3. Skär laxfiléerna i bitar, tärna tomaterna och tillsätt fisken och tomaterna efter 30 min. Sänk temperaturen till 175°c och lât grädda i ytterligare 15 min.
  4. Blanda den klippta gräslöken med yoghurten, lite citronsaft och salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar