onsdag 17 oktober 2012

Stekt kummel med kantarell och kräftpytt

Här kommer ett fiskrecept med höstsmaker : en kantarell och kräftstjärtspytt. Receptet hittade jag pâ mâ brs hemsida, har dock ändrat lite. Jag tycker om att servera potatismos med fisk, det tar bort den lite torra smaken fisk kan ha ibland. Potatismos receptet hittar ni här. (minus sellerin) Det gar ocksa bra att servera med kokt potatis.

Recept för 2 pers.

4-6 fiskfiléer (beroende pâ storlek)
mjöl
vatten
salt & peppar
smör
Pytt
300 g kantareller
150 g kräftstjärtar
smör
gräslök
Sâs
1 burk kesella
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
gräslök

  1. Stek kantarellerna och kräftstjärtarna i smör. Tillsätt salt och peppar och den klippta gräslöken.
  2. Blanda lite mjöl med salt och peppar. Vänd fiskfiléerna i mjölet före du steker dem i smör.
  3. Blanda ingredienserna till sâsen och lât stâ i kylen i 15 min. 
  4. Servera med potatismos !

1 kommentar:

  1. Fuskade lite och gjorde recept LCHF-style. Ingen panering, ingen potatis, massa smör. Svärfar gav oss presentkort i en saluhall så i kylen fanns färskfångad kummel och min vanliga affär hade inte kantareller så de fick bli shitake.

    Med det sagt: Jag tror jag vet hur en mouthgasm känns nu. :D

    SvaraRadera